ایران اسلامی

مجموعه مقالات، دلنوشته ها و مطالب و سخنرانی ها و نکات

اشک کلید معرفت حسین (ع)

سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹ ب.ظ

تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی              گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

این شعر رو حتما شنیدید و بارها شاید خودتون تکرارش کرده باشید.ولی مفهومش چیه؟ شعر به این مقوله میپردازه که محرمیت و آشنایی موجب اجازه ورود به جایی است.

معارف ائمه و مخصوصا درک وقایع مربوط به قبل و حین و بعد از عاشورا نیاز به وسیله ای دارد که این وسیله اشک است. اشک هاییکه توسط غدد اشکی تولید می شوند باعث باز شدن دید میگردد.هم دید ظاهری و هم دید معنوی. ائمه اطهار در فضیلت گریه و اشک بر امام حسین (ع) مطالب زیادی فرموده اند که این خود دلایل چندگانه ای دارد.

دلیل اول از این بابت است که وقتی کسی لباس مشکی میپوشد و یا گریه میکند، سریعا علت آن را میپرسیم. وقتی گریه بر امام حسین (ع) در جایی آغاز میشود کسی که علت را  نداند حتما سوال و پرسش خواهد کرد و این پرسش منجر به بیان حقایق و علل قیام امام حسین (ع) خواهد شد.

دلیل دوم که بیشتر مربوط به مبحث فوق است از نتیجه اشک ریختن است که باعث صافی و خلوص دل می گردد و پس از گریه و اشک قلب رقیق می شود و آماده پذیرش حقایق و اندیشه های نهضت امام خواهد بود.

به همین دلیل اشک را کلید معرفت و شناخت ائمه مخصوصا شناخت و درک علل نهضت امام حسین میدانم. و لازم است روال و سبک برپایی مراسمات عزاداری ما ابتدا به سینه زنی و سپس به نوحه سرایی و در پایان به بیان مطالب پرداخته شود.

  • محسن باقری فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی